Ideudvikling og kreativitet
- Hvordan kan man forbedre sin kreativitet?
- Hvordan skaber man et kreativt miljø?
Hvis du stiller spørgsmålene omvendt bliver de lette at svare på. Der er mange faktorer, der kan forværre din kreativitet, og meget af tricket handler om at lade være med at lægge sig selv og andre hindringer i vejen.
Motivationen for at arbejde med sin kreativitet kan være at vinde evig hæder, ære og berømmelse, eller det kan være at opnå en mere kontant belønning. Det er ydre motivations faktorer, men ofte er den indre motivation mindst ligeså vigtig. Mange mennesker kender og værdsætter følelsen af flow, når det hele går op i en højere enhed, når det swinger, når det lykkes.
Ethvert barn kender også følelsen når en leg er rigtig sjov og spændende. Det skal det også være når man udvikler idéer. Pablo Picasso gjorde sig til talsmand for idéen om, at vi fødes kreative og det derefter går ned ad bakke for de fleste af os:
Som barn er enhver kunstner. Vanskeligheden ligger i at forblive det som voksen
Der er måske ikke helt retfærdigt overfor de voksne. For at skabe, udvikle og udføre et kreativt projekt kræves der mange forskellige kompetencer, som man kan udvikle gennem hele sit liv. Men han har en vigtig pointe. Vi er alle født med et kreativt potentiale, og hvis vi træner vores kreative muskel kan vi udnytte vores potentiale bedre.
Den kreative proces og den kreative muskel
Der er flere faser eller roller man skal igennem i en kreativ proces og det er vigtigt ikke at blande dem, så man eksempelvis begynder at spekulere over praktiske problemer mens man er i den ideskabende fase.
Hvis du er bevidst om faserne og udvikler dem vil det hjælpe dig til at få en veludviklet kreativ muskel!
Walt Disney udviklede en kreativitetsstrategi, der er god at lade sig inspirere af . En af hans medarbejdere sagde engang:
Der var faktisk tre forskellige Walt Disney – Drømmeren, Realisten og Kritikeren. Man vidste aldrig, hvem af dem, der dukkede op til et møde
De tre Disney’er svarer til de tre faser eller ”roller” man skal igennem i en kreativ proces. Man behøver ikke følge progressionen slavisk. Og hver gang man støder på et nyt problem eller delproblem undervejs kan man i realiteten blive kastet tilbage til starten. Til kaos:
1: Drømmer – fra kaos til idé
A: Indsamling af materiale
Først indsamler du alle de relevante data, informationer og oplysninger, du kan finde. Du forestiller dig målet eller en mulig løsning på problemet og lader fantasien få frit løb. Saml en masse idéer – husk at al kritik er forbudt i denne fase. Forsøg at skabe en afslappet og legende atmosfære når du/I er i denne fase:
- Vær åben, visionær og positiv – alt er muligt!
- Alle ideer kan bruges – Fokuser på kvantitet ikke kvalitet! Hvis der er rigtig mange idéer er der større sandsynlighed for at nogle kan bruges
- Kritik og (selv)censur er forbudt
- Gør noget nyt
- Husk at ha’ det sjovt
- Leg Spørgejørgen: Hvorfor det? Hvorfor ikke..? men ikke som kritiker!
- Fejltagelser er porten til opdagelser – James Joyce
- Sig som Niels Bohr: Vi er alle enige om, at deres idé er vanvittig, men er den vanvittig nok?
Værktøjer kan fx være
Brainstorming.
Ideskabende spørgsmål
En kreativitets kuffert med rekvisitter – bolde, terninger, dukker, lego etc
Højre hjerne gymnastik – hvis du bruger venstre halvdel af kroppen stimulerer du den højre hjernehalvdel
B: Modning af ideen:
I denne fase kan du/I starte med at slappe af og gøre noget helt andet. Lad ideen modne på det ubevidste plan.
Gå derefter tilbage og undersøg: hvad har du gjort før og hvad har andre gjort før som kan inspirere dig? Du kan sætte gamle idéer sammen til nye.
- Husk ikke at dømme idéerne I denne fase
- Brug tid på de virkelig dårlige idéer – sommetider fører de til noget godt og måske helt uventet.
- Brug tid
- Brug mere tid
Et brugbart værktøj her er Mindmap
Ideen til løsningen på idéen kommer tit når du mindst venter det. Mange gange kommer løsningen, og lige bagefter kommer måden den kan realiseres på. Så hav en notesbog klar når du tager brusebad!
2: Kritikeren
Er den logiske, analyserende fase, hvor du udelukker ubrugelige ideer og tjekker den endelige konklusion. Du sikrer dig at vi får de gode ting med fra tidligere idéer og spørger bekymret:
- Hvad kan gå galt?
- Hvor er der problemer?
- Hvor er der huller i planen?
- Er kvaliteten i orden? Sæt realistiske kvalitetsmål. Hvis de er for lave forbedrer du dig ikke, men hvis de er for høje kan det være dræbende for al kreativitet!
Det kan være nødvendigt at vende tilbage til første fase hvis ingen af ideerne finder nåde for kritikerens strenge blik.
I denne fase kan det være nyttigt at få feedback fra andre. Det kan være eksperter indenfor området, eller repræsentanter for ens målgruppe.
3: Realisten – implementering af ideen
Her sættes tidsrammer og aktiviteterne organiseres hen imod målet. Du handler som om et mål er opnåeligt og sørger for at omdanne ideer til praktisk handling, inddrager tidligere erfaringer og sikrer fremskridt.
Husk at være fokuseret på målet og hvordan du når det. Vær frygtløs. Husk at hvis du sender noget bras ud, får du sikkert en effektiv feedback fra omverdenen. Det kan være den hurtigste vej til at forbedre sig!
Værktøjer til at hjælpe dig i denne fase finder du under de øvrige hovedpunkter: Strategi, organisation, etc.