VIDEOTUTORIALS, VÆRKTØJER & SKABELONER
Velkommen til MeetDenmarks Fundraising værktøjskasse.
Nedenfor har du adgang til de temaer, som er vigtige at huske på, når du fundraiser eller skal lave sponsoraftaler til en kongres.
Hvad forstår man ved betegnelsen sponsor?
Sponsor er et låneord fra engelsk. En sponsor er en enkelt person, en juridisk person eller som oftest: et firma, der dækker økonomiske udgifter i forbindelse med (eksempelvis) en kongres eller en event for til gengæld at blive promoveret og associeret med den givne begivenhed.
Er sponsorater momspligtige?
Sponsorudgifter til selve reklamen – som eksempelvis synliggørelse af virksomheden i form af navn og logo på bandereklamer, siddepladser, hjemmesider, i programmer eller lignende – har virksomheden som udgangspunkt ret til fuldt fradrag for moms.
Kan sponsor trække sponsoratet fra i skat?
Enkelt sagt kan virksomheder som hovedregel få fuldt fradrag for sine sponsorater som en driftsudgift, hvis sponsoratet medfører en reklamemæssig værdi, der står i rimelige forhold til bidraget. Herudover må sponsoratet ikke ydes i forbindelse med personlig relation fra sponsor til modtagerens aktivitet.
Hvor finder man egnede sponsorer?
Klarlæg først de målgrupper som kongressen henvender sig til. Vurder hvilke (inter)nationale, regionale samt lokale leverandører der kan have potentiel interesse i at interagere med dit publikum til det pågældende produkt som virksomheden repræsenterer. Virksomhedens (den potentielle sponsors) afgørende interesse er funderet i enten direkte eller indirekte at kunne brande sig eller på anden vis formidle/sælge deres produkter og ydelser.
Tommelfingerreglen er: Jo større eksponeringsmulighed virksomhed får – jo større sponsorat kan man bede om.
Hvad er netværksbaserede sponsorater?
Et alternativ til at søge sponsorater hos større virksomheder er, at søge hos mindre virksomheder enten lokalt eller gennem dit netværk. Til begge sponsorseqmenter er det vigtigt, at man ligesom med sponsorater fra de større virksomheder, gør det tydeligt hvad man kan tilbyde som modydelse for sponsoratet.
Får firmaet der giver sponsorbidrag fradrag for reklameudgifter?
Som hovedregel kan virksomheden få fradrag for deres udgifter til reklame, hvis reklamen har til formål at sælge dine varer eller tjenesteydelser i det pågældende og senere indkomstår. Fradrag for reklameudgifter forudsætter dog, at virksomhedens udgifter går til reklame over for en ubestemt kreds af kunder eller potentielle kunder. Derudover er det vigtig at udgiften til sponsoratet ikke er uforholdsmæssigt stort i forhold til den værdi, som virksomheden vil kunne forvente ud fra den konkrete reklame. Ved tvivlsspørgsmål om gensidigheden er til stede mellem sponsor og den sponsorerede bør du tage kontakt til skat og få en forhåndsgodkendelse.
Kan sponsor få fradrag for repræsentationsudgifter som en sponsorydelse?
Et sponsorat kan også indeholde elementer, som går under betegnelsen repræsentationsmæssige udgifter. Det kan fx være forretningsmiddage, deltagelse i sportsturneringer, koncertbilletter eller andet, hvor sponsors formål er at afslutte forretninger, knytte eller bevare dine forretningsforbindelser.
Virksomheden kan få fradrag for repræsentationsudgifter for et beløb svarende til 25% af de afholdte udgifter. Fradraget er betinget af, at udgifterne er afholdt over for andre end virksomhedens egne medarbejdere.
Kan ansatte fra sponsorvirksomhed modtage sponsors modydelser skattefrit?
Med et virksomhedssponsorat medfølger ofte forskellige goder, som virksomheden kan give videre til egne medarbejdere. Eksempelvis gratis rundvisninger, fribilletter, sæsonkort, frit medlemskab eller lignende. Disse goder kan virksomheden også få fuldt fradrag for som personaleudgifter, da virksomheden har betalt for dem som en del af sponsoratet. Dog skal virksomheden være opmærksom på, at det godt kan gå hen at blive skattepligtigt for virksomhedens medarbejdere at modtage den slags ”sponsorgaver”, hvis værdien overstiger det af skat fastsatte beløb. Beløbet skrifter fra år til år – så check det hos www.skat.dk
Hvad hvis sponsorbidrag ikke er reklame eller repræsentation?
Hvis virksomhedens sponsorudgifter ikke kan betegnes som enten reklame-, repræsentations- eller lønudgift, kan virksomheden sandsynligvis ikke få fradrag for dem. I den situation vil virksomhedens resterende sponsorbidrag (eller hele bidraget) blive anset som en ikke-fradragsberettiget gave.